המיוחד שבחינוך המיוחד- חטיבת יהלו"ם
"צא מעצמך ונסה להגיע לאנשים אחרים בעזרת אהבה, כנות, כבוד, אכפתיות והבנת צורכיהם" (סוזן פוליץ שוץ)
אנו מאמינים כי לכל תלמיד צרכים בסיסיים אותם צריך למלא כדי שיוכל לתפקד במיטבו בעולם בכלל ובבית הספר בפרט. תפיסת החינוך המיוחד הבית ספרית יוצאת מתוך ראיה כוללת ומקיפה של צרכי הילדים המתקשים ומתייחסת להיבטים לימודיים, התנהגותיים, חברתיים ורגשיים.
מדריך האבחנות הפסיכיאטריות – Diagnostic and Statistical Manual (DSM) החמישי ( 2013) מגדיר את לקויות הלמידה כ- Specific Learning Disorder- :SLD הפרעת למידה ספציפית , המדגישה את המעבר מהמונח של לקות למידה להפרעת למידה. הגדרה זו מדגישה את חובת ההתערבות הלימודית כתנאי להגדרת ההפרעה בלמידה. הפרעת הלמידה עלולה להקשות על רכישת מיומנויות הלמידה הבסיסיות (קריאה, כתיבה וחשבון) ותבוא לידי ביטוי רק כאשר התלמיד מתקשה לעמוד בדרישות הלימודיות המצופות ממנו על פי גילו ללא יכולת להתאים דרכי פיצוי להבעת ידיעותיו והישגים התואמים את יכולותיו. ההגדרה מציעה הבחנה בין קשיי למידה ללקות למידה. על פי ההגדרה המחודשת לא ניתן להגדיר תלמיד עם לקות למידה ללא מתן התערבות. לשינוי זה השלכות משמעותיות על תהליך העבודה של הצוות החינוכי עם תלמיד שאותר כתלמיד מתקשה. השלב הראשון בתהליך הטיפול יהיה מתן התערבות ממוקדת בקשיים. רק לאחר שלא נצפתה התקדמות, יופנה התלמיד לאבחון. היות וההתערבות היא תנאי הכרחי להגדרת הפרעת למידה, מושם דגש על המעקב אחר תהליכי ההוראה והלמידה של התלמיד.
בהתאם לכך, איתור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים נעשה החל מראשית הלמידה בביה"ס היסודי וממשיך גם בכיתות הגבוהות, לאחר שנעשתה התערבות משמעותית בפרק זמן של חצי שנה לפחות. תהליך האיתור ייעשה בהתאם לאחר הפניית גורמי מקצוע כגון פסיכולוג/ית, יועצת, מת"לית, בשיתוף ההורים. זאת באמצעות אבחון הכולל היבטים דידקטיים, רגשיים, התפתחותיים ולעתים גם נוגעים בהיבטים פיזיולוגיים ונפשיים. טרם תהליך האבחון נעשית התערבות ממוקדת כדי לבחון את הצורך בתמיכות משמעותיות.
מערך החינוך המיוחד בחטיבה:
כיתות חינוך מיוחד – בחטיבה שלוש כיתות לתלמידים עם לקויות למידה ושתי כיתות תקשורת.
שילוב – תמיכה לימודית הניתנת למידים עם הפרעות למידה וקשיים נוספים. תלמידי השילוב לומדים בכיתות הרגילות ומקבלים תמיכה במהלך שעות הלימודים.
תרפיה – תמיכה רגשית הניתנת לחלק מתלמידי השילוב
חינוך מיוחד במערכת החינוך על קצה המזלג
חוק החינוך המיוחד
בשנת 1988 נחקק בישראל, חוק החינוך המיוחד העוסק בקידום זכויות החינוך של ילדים עם צרכים מיוחדים. מטרת החוק היא להבטיח את זכותו של כל ילד עם צרכים מיוחדים לקבל חינוך מתאים וסביבת למידה מיטבית, תוך שימת דגש על שוויון והכללה. חוק החינוך המיוחד מדגיש את החשיבות בשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל ככל שניתן וברי השגה.
בשנת 2018 הוחל התיקון לחוק החינוך המיוחד(חוק החינוך המיוחד, התשע"ט-2018) לפיו, כל תלמיד עם צרכים מיוחדים זכאי לקבל חינוך במערכת הרגילה ככל שניתן, והמדינה מחויבת לספק את כל התמיכה וההתאמות הנדרשות כדי לאפשר זאת.
כחלק מהתיקון לחוק נקבע שהשילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים בפועל נעשה דרך תכנית חינוכית מותאמת, שמבוצעת בשותפות בין הצוות החינוכי, ההורים, והגורמים המקצועיים.
בתוך כך מעניק החוק לוועדת השילוב הבית ספרית את הסמכות לקבוע זכאות והקצאת שעות שילוב עבור תלמיד בעל צרכים מיוחדים. כל זאת נעשה באמצעות ועדה סטטוטורית (וועדת שילוב) בראשות מנהלת בית הספר ועל סמך הנתונים שלעיל קובעת זכאותו של התלמיד.
השילוב הלכה למעשה
לכל אחד מתלמידי השילוב נבנית תח"י (תכנית חינוכית יחידנית) בעזרת צוות רב מקצועי הכולל את הורי התלמיד/ה, מחנך/ת, מורים מקצועיים, מורת שילוב (מורות לחינוך מיוחד), תרפיסט/ית, יועצת ופסיכולוג/ית.
כחלק מהחלטות ועדות השילוב, זכאותו של התלמיד הנכלל בתכנית השילוב הינה לתקופה של עד 3 שנים. ההחלטה על המשך השתתפות התלמיד בתכנית השילוב תעשה בסוף כל שנה על סמך הערכה מחודשת של צורכי התלמיד.
לא כל תלמיד מתקשה זקוק לתוספת הוראה של מורה לחינוך מיוחד. לפני מתן זכאות לתלמיד, ועדת השילוב הבית ספרית בודקת אם מוצו כל התהליכים החינוכיים והדידקטיים לקידום הישגיו הלימודיים ותפקודו החברתי – ההתנהגותי של התלמיד במסגרת החינוכית.
בשעות השילוב מקבל התלמיד מענה לימודי ורגשי מותאם לצרכיו.
מענה לימודי – כחלק מהתח"י הצוות שותף ליצירת סביבה לימודית, פיזית וטכנולוגית בהתאם לצרכיו של התלמיד המשולב. כל תלמיד מקבל תמיכה אקדמית לפי פילוח שעות שהוגדר על ידי ועדת השילוב. במסגרת שעות השילוב ניתן מענה אקדמי המתבסס על תכני השיעורים, תוך שימוש
באסטרטגיות למידה שונות במטרה להקנות כלים לפיתוח לומדים עצמאיים.
מענה רגשי
בחטיבת הביניים יהלום מערך תרפיה המונה 4 מטפלים. שעות הטיפול נחלקות בין ילדי השילוב לבין ילדי כיתות החינוך המיוחד. כחלק מתהליך ההתערבות, התרפיסטים מהווים חלק אינטגרלי מצוות בית הספר ושותפים לבניית תכניות ההתערבות וכן לתהליכי הערכה המעצבת באמצע השנה ולהערכה המסכמת בסוף השנה. כמו כן, הם לוקחים חלק בצוותי כיתות החינוך המיוחד ומסייעים בדיוק התהליכים הטיפוליים והחינוכיים. חשיבה הוליסטית זו מאפשרת מבט שלם יותר על כל תלמיד, לקבלת החלטות מיטיבות.
כיתות חינוך מיוחד
בחטיבת יהלו"ם פועלות זה שנים כיתות לקויי למידה לצד כיתות תקשורת. בכיתות אלו פועל צוות
רב-מקצועי הכולל: מחנכים לחינוך מיוחד, סייעות , תרפיסטים וצוות פרא-רפואי. תכניות הלימוד הכיתתיות (תל"כ) בכיתות הללו מבוססות על התכנים המופיעים בתכנית הלימודים של משרד החינוך בהתאם לתחום הדעת ומותאמים לצורכי התלמידים (תל"כ). בנוסף לכל תלמיד נבנית תכנית לימודים אישית (תל"א), בשיתוף הצוות הכולל וההורים.
אנו בחטיבת יהלו"ם רואים חשיבות רבה בהכשרת התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים להשתלבות בחברה ולהסתגלות בה. השילוב נועד לטפח ערכים כמו עזרה לזולת ותרומה לבית הספר והקהילה.
במטרה לקדם את תהליך השתלבותם, בית הספר מזמן לתלמידים תנאים סביבתיים ולימודיים שיאפשרו את ההשתלבות בצורה מיטבית. כחלק מכך, כל תלמיד, על פי יכולתו, משולב בכיתות הרגילות בתחומי הדעת השונים. כמון כן, שיעורי החינוך הגופני נעשים בשיתוף כיתה מהשכבה וכן התלמידים לוקחים חלק בכלל פעילויות השכבה וביה"ס לרבות טיולים, סיורים, הרצאות וימי שיא בנושאים שונים.