מערכת החינוך אחראית על הוצאתו מן הכוח אל הפועל של הטוב והמעולה שבנפש האדם.  לבית-הספר כמסגרת חינוכית תפקיד חשוב בהבניית חברה ערכית שחבריה מגלים סולידאריות, כבוד, נתינה, מעורבות חברתית, אכפתיות וערבות הדדית.

חטיבת יהלום פועלת לטיפוח מעורבות בחיי החברה, נכונות לקבל תפקידים ולמלא אותם מתוך מסירות, אחריות ורוח התנדבות.  השתתפות התלמידים בקבוצות מזמנת עשייה למען האחר ו/או הסביבה, תורמת להשתלבות בחברה, לחיזוק תחושת המסוגלות, לטיפוח תחושת השייכות וההזדהות עם הקבוצה והקהילה, בהתאם לתפיסה זו הוצב טיפוח הערכים והמיומנויות החברתיות כאחד היעדים המרכזיים בחטיבת יהלו"ם לצד קידום ההישגים הלימודיים. מגוון הקבוצות הפעילות בחטיבה מעידות כי החינוך החברתי הוא אבן יסוד בחטיבה ומשנה לשנה גדל מספר התלמידים הפעילים, המגלים מעורבות חברתית בבית הספר ובקהילה. התפקיד שלנו להרחיב את היריעה ולצרף עוד ועוד תלמידים ומורים למעגל העשייה המשותפת, עשייה שללא ספק מקרבת ומגבירה את תחושת השייכות והסיפוק הן של המורים והן של התלמידים והופכת לאורח חיים.

רונית דהן רכזת חינוך חברתי

קבוצות מנהיגות

דוברות קשרי חוץ

קבוצת דוברות הינה קבוצת מנהיגות פעילה, ששמה לה למטרה לטפח את תחושת המסוגלות והשייכות, לעודד לסקרנות, חופש מחשבה, אקטיביות  ומעורבות חברתית ערה בקרב החברים. קבוצה רב גילאית הנפגשת אחת לשבוע, בה תלמידים אחראים ומחויבים – חברי הקבוצה שותפים בפרויקט ערים תאומות עם תלמידים מבית ספר בממפיס. במהלך השנה קיימנו מפגשים בזום בנושאים הקשורים בזהות יהודית אל מול זהות ישראלית, העמקנו בארון הספרים היהודי ותרומתו לשמירת העם היהודי לאורך הדורות, שיתפנו בפרויקטים ואף אפינו עוגות יחד (בזום). התלמידים לקחו חלק פעיל בהקמת מסלול הזיכרון והדרכת תלמידים בו, תכננו והוציאו לפועל פעילות לרגל יום ירושלים, והעבירו את הפעילות לכל תלמידי החטיבה. פעילות הקבוצה חשובה ומשמעותית.

מועצת תלמידים

מועצת התלמידים מהווה גוף מרכזי של חברת התלמידים ואמצעי ליישום עקרונות דמוקרטיים בבית הספר. המועצה נבחרה בבחירות דמוקרטיות ומייצגת את כלל תלמידי בית-הספר. המועצה היא אתגר חינוכי לטיפוח מנהיגות תלמידים נבחרת המושתתת על ערכים דמוקרטיים. המועצה הנבחרת של ביה"ס דוגלת בערכים רבים בהם שוויון, כבוד הדדי, נאמנות, שותפות עידוד התנדבות ותרומה לחברה. הפעילות במועצת התלמידים מזמנת התנסות באזרחות פעילה תוך עמידה על זכויות האדם והאזרח. פעילות המועצה מחזקת את התלמידים לקראת חיים בחברה דמוקרטית ומטפחת את זיקתם והשתייכותם לבית הספר ולעקרונותיו. מועצת התלמידים פועלת למען ציבור התלמידים ומגשרת ומקשרת בין התלמידים ובין הנהלת בית הספר.תקופת הקורונה הציבה בפנינו אתגר חדש בו המועצה לא יכלה להיפגש באופן פיזי. אנו לא ויתרנו על המפגשים ויצרנו סדירויות בתוך מערכת השעות כמפגשים מקוונים. המפגשים הללו כללו חשיבה על דרכי פעולה ומעורבות בתוך בית הספר וכן הוקדשו לפעילויות חברתיות ורגשיות בקבוצת מועצת התלמידים. המפגשים המקוונים היו פלטפורמה נוספת למפגש חברתי עבור תלמידי המועצה ונוצרה קבוצת השתייכות נוספת שהעניקה ביטחון לתלמידים וסייעה בהתמודדות עם מורכבויות התקופה. המועצה מחזקת ערכים של אזרחות פעילה, תרומה לקהילה ופועלת למען חיזוק ערך הנתינה, המעורבות החברתית וכבוד.בתקופת הקורונה קיימנו מפגשים מקוונים, חשבנו על מיזם שייצא לפועל בשנה הבאה שנקרא "יצאת צדיק". לכבוד יום המורה ייצרנו סרטון ברכות עבור המורים, העברנו שיעור בנושא אופטימיות והכרת הטוב לתלמידים, השתתפנו בפרוייקט "מתכון עם זיכרון", פרוייקט הנצחה לזכר חיילי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, דרך בישול מתכונים אהובים עליהם והסיפור שמאחוריהם.נפגשנו עם מנהלת ביה"ס על מנת להעלות נושאים החשובים עבור התלמידים. מועצת התלמידים אמונה על טקס סיום השנה החגיגי בשכבות השונות.

מנהיגות חוצת גבולות – שגרירים צעירים

תכנית "מנהיגות חוצת גבולות – שגרירים צעירים" מבית המרכז הישראלי למנהיגות צעירה, פועלת זו השנה השמינית בשוהם בשיתוף הרשות ומחלקת החינוך. התכנית עוסקת בפיתוח כישורי מנהיגות, העצמה, מעורבות חברתית וחשיפה אל העולם הגלובלי תוך עידוד להתנדבות, יזמות ועשייה בתחומים חברתיים שונים. מטרת התכנית לעודד את בני הנוער להיות אזרחים מעורבים ותורמים במדינת ישראל באופן בו יוכלו לייצג אותה בקהילה הבינלאומית ובהמשך ישתלבו במנהיגות העתידית במדינה. אורכה של התכנית הינה שנתיים ומתחילה בכיתה ט'.

בשנה הראשונה לתכנית, יעסקו השגרירים הצעירים בפיתוח מנהיגות אישית וקבוצתית. הנושאים להם ייחשפו כוללים, טיפוח זהות אישית, מיומנויות תקשורת, שפת גוף, רושם ראשוני, אומנות ההופעה בפני קהל, פיתוח חשיבה ביקורתית ומורכבת, עקרונות השכנוע והוויכוח, קבלת החלטות וניהול משא ומתן.

בשנה השנייה לתכנית, ייחשפו השגרירים הצעירים לנושאים בינלאומיים, דיפלומטיה ציבורית, הדינאמיקה במזרח התיכון, נימוסים ונוהג בינלאומי. בנוסף, השגרירים הצעירים גם ייקחו חלק במאמץ התדמיתי-דיגיטלי במאבק באנטישמיות ובדה לגיטימציה של מדינת ישראל.

עם תום ההכשרה, צפויים בני הנוער להיפגש עם מקביליהם ממדינות שונות ובעזרת פיתוח יחסים בינאישיים והעברת ידע, לעצב בעיניהם את תדמיתה של מדינת ישראל.

כל המעורבים בתכנית רואים במשתתפים את דור העתיד של המנהיגות החברתית בישראל, המוכשרים במהלך השנתיים להוביל מנהיגות חוצת גבולות תוך סבלנות וסובלנות, קבלת האחר ופתיחות לתקשורת בין אישית גבוהה.

 

עמיתים משפיעים

קבוצת עמיתים משפיעים הינה קבוצה שבה נבחרו תלמידים להיות מובילי דעה בקרב חבריהם, לייצג עמדה גלויה וחד-משמעית מוצהרת נגד השימוש בסמים, אלכוהול וטבק. להיות מודל עבור התלמידים בשכבה – מנהיגות  "בגובה העיניים." הקבוצה נפגשת אחת לשבוע עם יועצת השכבה. המפגשים כוללים תכנים ופעילויות במטרה לגבש את הקבוצה ליחידה חברתית עצמאית וכן פעילויות הקשורות בתכנים מניעתיים. כמו כן, אנו נותנים מקום לתכנים שעולים כצורך מצד התלמידים ולעיתים גם בהקשר לאירועים לימים לאומיים לקידום סובלנות ומניעת אלימות. לאחר שהפעילויות מועברות בקבוצה והיא מתנסה בתכנים, התלמידים בונים את מפגש סדנאי בנושא ומעבירים בכיתות, לרוב בזוגות. תכנים שעסקנו בהם במפגשי העמיתים: מיומנויות הנחייה והדרכה מניעת שימוש בסמים ואלכוהול, משקאות אנרגייה, המאבק נגד שימוש באלימות כלפי נשים, דימוי גוף והשפעת הרשתות החברתיות, היום הבינלאומי נגד הלהטופוביה. חשוב לציין כי גם בתקופה המורכבת של הקורונה הקבוצה המשיכה לפעול וכל המפגשים התנהלו באופן מקוון. המפגשים נתנו לתלמידים מענה חברתי ואישי. הקבוצה יצרה מעגל השתייכות נוסף עבור התלמידים והעניקה פלטפורמה נוספת להיכרויות חדשות ברמת השכבה ויצירת מעגלים חברתיים נוספים בתקופת הקורונה שהדבר שרווח בה היה בעיקר ריחוק חברתי. כמו כן, העברת המפגשים בכיתות התבצעה גם באופן מקוון והעצימה את התלמידים השותפים בתכנית. חברי הקבוצה מהווים שומרי סף כנגד אלימות!

חיים משותפים

החברה הישראלית היא חברה מגוונת מאוד, חברה מרובת תרבויות, אך למרות הגיוון הזה והאפשרות להכיר הרבה אנשים ותרבויות שונות אנחנו לא ממש מכירים אחד את השני כל אחד מאתנו חיי בתוך הבועה של עולמו, תרבותו והמנטליות שלו. אנחנו חיים אחד ליד השני  ולא עם השני! חוסר ההיכרות והסגירות של כל תרבות בתוך עצמה, מתוך אמונה שהיא התרבות הטובה ביותר, מוביל להרבה מהבעיות שלנו בחברה הישראלית – סטריאוטיפים, דעות קדומות, הכללות. חטיבת יהלו"ם חרטה על דגלה את החינוך לערכים והיא רואה ומאמינה שהידברות זו הדרך לפתור סכסוכים, לקרב לבבות ולשבור את החומות בין התרבויות השונות בחברה שלנו ושהכול מתחיל בחינוך. אנו חושבים כי כיום מפגשים בין בני נוער מתרבויות שונות הם חיוניים, לכן חשבנו שמפגשים אלו יכולים לצמצם את הפערים ולהפיל את החומות הקיימות בין התרבויות השונות, למחוק את הדעות הקדומות ולתרום לחינוך ילדינו ולחיים המשותפים בינינו . המפגשים מתקיימים בשיתוף פעולה מלא מול בית ספר חט"ב "ח'אלד אבן אלוליד" מעיר קלנסווה. הפרויקט כולל 3-5 מפגשים בערך, וכל מפגש עוסק בנושא שונה בחינוך אזרחי בתחומי הדעת: דמוקרטיה וזכויות אדם, חיים משותפים בעיקר, אזרחות פעילה, ללמוד ולהיחשף לתרבות שונה בעלת חינוך שונה. בזמן שגרה המפגשים מתקיימים פנים מול פנים בבתי הספר השונים. השנה, השגרה השתנתה והיינו חייבות לבצע התאמה למציאות הקורונה. לכן, המפגשים התקיימו באופן מקוון, הפעילויות והשיח התקיימו באופן סיכנרוני. התלמידים נפגשו תחילה כל אחד במסגרת בית ספרו ובאירועי השיא נפגשו התלמידים משני בתי הספר למפגשים בנושאים מסוימים (היכרות, חגים ועוד). הקבוצה נתנה לתלמידים מענה חברתי ואישי ואיפשרה לקיים שיח שאינו כולל דעות קדומות או סטריאוטיפים מהעבר.

פרויקט המשצ"ים – מדריכי השל"ח הצעירים

מטרת הפעילות להכשיר מנהיגות צעירה בעלת יוזמה לפיתוח ולהובלת תכניות ופעולות בנושאי הכרת הארץ ואהבת המולדת בבית הספר ובקהילה. תוכנית הכשרת מדריכים בתחום השל"ח בשכבה ח' (פש"צים=פרחי של"ח צעירים) וט' (מש"צים=מדריכי של"ח צעירים) המתקיימת בשעות בית ספר (יום ג שעות 8-9), בזמן הקורונה הקפדנו על קיום מפגשים בזום בהם נבנו הדרכות והועברו על ידי חברי הקבוצה, בחופשת חנוכה, תחת מגבלות הקורונה, נפגשנו ליומיים של פעילות שיא של בנייה מחנאית בגינת סחלבים וטיול חוויתי עם נקודות עניין ארכיאולוגיות הפזורות בשוהם. הפש"צים התנסו בהעברת הדרכות בשטח וקבלת משובים. בט"ו בשבט העבירו הפש"צים והמש"צים שיעור זום חוויתי לכל כיתות ז' בנושא טבע בארץ ישראל. בחופשת הפסח יצאו התלמידים לכנסי שטח מטעם המחוז בהם תרגלו את יכולותיהם המחנאיות ועם חזרתנו מחופשת הפסח לקחו המש"צים חלק בהדרכת הגיחות השכבתיות שהתקיימו בלטרון. בסוף שנת הפעילות התקיים יום שיא בגן החבל עם מגוון פעילויות משחקיות ובישול ארוחה משותפת. ולפנינו- קורסי ההדרכה המקצועיים מטעם של"ח ומשרד החינוך שיתקיימו בחופשת הקיץ.

הגדרות כלליות כניסה למערכת