חינוך חברתי

אל מערכת החינוך מגיעים ילדי ישראל ועליה מוטלת אחריות להקנות ידע ודעת בצד הקניית ערכים. לבית-הספר כמסגרת חינוכית תפקיד חשוב בהבניית חברה ערכית שחבריה מגלים סולידאריות, כבוד, נתינה, מעורבות חברתית, אכפתיות וערבות הדדית. בהתאם לתפיסה זו הוצב טיפוח הערכים והמיומנויות החברתיות כאחד היעדים המרכזיים בחטיבת יהלו"ם לצד קידום ההישגים הלימודיים. החינוך החברתי הוא אבן יסוד בחטיבה ומשנה לשנה גדל מספר התלמידים הפעילים, תלמידים המגלים מעורבות חברתית בבית הספר ובקהילה. הנוער שלנו הם בעצם אזרחי המחר ובמפגשים שלי עם תלמידים בחטיבה אני מוצאת נוער מצוין וערכי, הנרתם לעשייה פעילה במגוון תחומים, ועל העשייה המרובה נשמע מיד. בחטיבה קבוצות מנהיגות בהם תלמידים פעילים, ולכל קבוצה יש דמות מובילה, איש/אשת חינוך המובילים בהתמדה וברצון את הקבוצות. התפקיד שלנו להרחיב את היריעה ולצרף עוד ועוד תלמידים ומורים למעגל העשייה המשותפת, עשייה שללא ספק מקרבת ומגבירה את תחושת השייכות והסיפוק הן של המורים והן של התלמידים ואני מקווה שמספר העוסקים במלאכה ילך ויגדל.
רונית דהן רכזת חינוך חברתי

               

קבוצות מנהיגות

מועצת תלמידים

מועצת התלמידים מהווה גוף מרכזי של חברת התלמידים ואמצעי ליישום עקרונות דמוקרטיים בבית הספר. המועצה היא אתגר חינוכי לטיפוח מנהיגות תלמידים,נבחרת המושתתת על ערכים דמוקרטיים. הפעילות במועצת התלמידים מזמנת התנסות באזרחות פעילה תוך עמידה על זכויות האדם והאזרח. פעילות המועצה היא לחזק את התלמידים לקראת חיים בחברה דמוקרטית וכן לטפח את זיקת התלמידים ואת תחושת השתייכותם לבית הספר ולעקרונותיו. המועצה נבחרה בבחירות דמוקרטיות ומייצגת את כלל תלמידי בית-הספר. במהלך השנה קיימנו פעילויות רבות: טקסים, בחירות דמוקרטיות בחטיבה, מכירת נרות בחנוכה ושתילים בטו בשבט ליד משהם, פורימון, יום שיא בנושא   "אפס סובלנות לאלימות", יום המעשים הטובים, נציגי המועצה העבירו שיעורי חינוך בכל הכיתות. הצוות המוביל בחטיבה מכיר בחשיבות מועצה פעילה, ואכן יש  לנו מקום, אנו באים לידי ביטוי, קולנו נשמע ואנו מרגישים משמעותיים.

 

עמיתים משפיעים

אנחנו קבוצת העמיתים המשפיעים נבחרנו להיות מנהיגי דעה בקרב חברינו,  לייצג עמדה גלויה וחד-משמעית מוצהרת נגד השימוש בסמים, אלכוהול וטבק. להיות מודל עבור התלמידים בשכבה – מנהיגות  "בגובה העיניים." אנחנו דואגים לבסס אווירה חברתית של אורח חיים בריא ללא שימוש בטבק ובסמים וללא שתייה בלתי מבוקרת של אלכוהול. חשוב לנו להשפיע על חברינו ולהרחיב את מעגל התלמידים המאמצים בגלוי את הנורמה של הימנעות משימוש בסמים , אלכוהול וטבק. השנה השתתפנו בסמינר עמיתים יישובי בו הרחבנו את הידע שלנו בתחום. למדנו וחקרנו את הנושאים במטרה לאפשר בדיקה וגיבוש של עמדות, לאפשר התלבטות משותפת ושיח בנושא במסגרת קבוצת השווים, דיון בדילמות וקונפליקטים, כדי שנוכל לשמש כמתווכי מידע אמין ולסייע בהתמודדות עם מיתוסים ופיתויים. נפגשנו אחת לשבוע עם יועצת השכבה, תכננו והפעלנו תכנית מניעה בשכבה תוך שיתוף פעולה בינינו לבין הצוות החינוכי. השתתפנו בתחרות יישובית של כרזות בתחום וזכינו בשלושת המקומות הראשונים! הכרזות תלויות כיום ברחבי היישוב.

 

חיים משותפים

חטיבת יהלו"ם חרטה על דיגלה את החינוך לערכים, להידברות להוביל ולהשפיע במאמץ לשנות את היחסים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית  מיחסי עימות ומשבר שנוצר מחוסר ההיכרות והסגירות של כל תרבות בתוך עצמה מתוך אמונה שהיא התרבות הטובה ביותר, ולפעול ליחסים של היכרות, שותפות והדדיות. אנו בחטיבת יהלו"ם חושבים כי כיום מפגשים בין בני נוער מתרבויות שונות הם חיוניים לכן חשבנו שמפגשים אלו יכולים לצמצם את הפערים ולהמיס את החומות הקיימות בין התרבויות השונות , ולמחוק את הדעות הקדומות ויתרמו לחיים המשותפים בינינו. הפרויקט עוסק במפגשי היכרות של תלמידים מבית ספרנו עם תלמידים מחטיבה "אחווה" מטייבה, בפרויקט לקחו חלק מתלמידי שכבת ח' ו- שכבת ט'. המפגשים התקיימו חלק  בבית ספרנו וחלק בטייבה. המפגשים היו עבורנו מרגשים  ומיוחדים והרחיבו את ההכרות ושברו את החומות בנינו.

 

דוברות ותקשורת

תקשורת היא בכל מקום, אנו משתמשים בה בחיי היומיום מבלי אפילו להבחין בכך: בשיחה פשוטה עם משפחה וחברים, בצפייה בטלוויזיה, בכתיבת "ציוץ" בטוויטר או בסימון "לייק" בפייסבוק. התקשורת נמצאת אפילו בראשנו -בשפה בה אנו חושבים, מדברים ומביעים עצמנו. קבוצת דוברות ותקשורת  מיועדת  לאלה שרוצים להשפיע. קבוצת דוברות ותקשורת היא קבוצת מנהיגות בה חברים תלמידים מכל שכבות הגיל בבית הספר. הקבוצה נפגשת אחת לשבוע , הפגישות השבועיות מתנהלות באווירה טובה, נעימה וספונטנית. פגישה יכולה להתחיל בשיחה על כתבות לעיתון החטיבה ולהמשיך בדיון על אירועים אקטואליים, אירועים שקורים בחטיבה. כל חברי הקבוצה באים לידי ביטוי ואנחנו מרגישים שהעשייה שלנו חשובה ומשמעותית.

התוצרים הבולטים ביותר של הקבוצה הם:

  • עיתון בית הספר- אותו אנחנו מפיקים פעמיים בשנה.
  • בנוסף הפסקה רדיואקטיבית- ההפסקה הרדיואקטיבית היא למעשה רדיו בית ספרי. אנו מספרים על אירועים חשובים שהתרחשו באותו השבוע, מודיעים הודעות חשובות ומשמיעים שירים.

כמו כן, כמיטב המסורת בחטיבה, חברי הקבוצה מקימים את "מסלול הזיכרון". מסלול הזיכרון עוסק בדרך משואה לתקומה ובו מועברות פעילויות והדרכות לכל תלמידי בית הספר. הפעילות בקבוצה מסבה לחברי הקבוצה הנאה רבה, חשים שהעשייה מאוד משמעותית.

 

 

פרויקט המשצ"ים – מדריכי השל"ח הצעירים

של"ח-שדה, לאום וחברה, מקצוע חדש ישן שנכנס לתכנית הלימודים בשנת הלימודים תשע"ח ביהלו"ם. במסגרת פעילות של"ח השוטפת יוכשרו קבוצת מדריכי של"ח צעירים-המש"צים. הכשרת המש"צ מתחילה עם הצטרפותו לקבוצת פרחי המש"צים (פשצ"ים)בשכבה ח' ומסתיימת בתחילת י"ב. מרבית ההכשרה בכל השלבים נעשית על ידי צוות משותף של מורים ומש"צים. עיקר ההכשרה בהתנסות חוויתית בפעילות השל"ח, תכנונה וניהולה. קורס ההכשרה הבסיסי של המש"צ נמשך לאורך כל שנת הלימודים בכיתה ח' במפגש שבועי קבוע בתום שעות הלימודים. בנוסף לפגישות השבועיות, הפש"צים יוצאים למספר מפגשים מחוזיים וארציים, האורכים מספר ימים, במהלך החופשות מבית הספר: בחופשת חנוכה יצאו למסע שטח בן יומיים במדבר יהודה ובמהלך חופשת הפסח ל3 ימי גיחה באתר אנדרטת הנח"ל בפרדס חנה. בתום שנת ההכשרה יצאו הפש"צים לקורס הסמכה בסיסי במסגרת המחוז, שנמשך 9 ימים ומתנהל כמחנה נודד. במהלך ההכשרה לומדים החניכים על מנהיגות, תרבות חיי שדה, למידת מאפייניה של ארץ ישראל, והדרכה נכונה במסגרות הפעילות השונות בשל"ח. הם חווים גיחה בת שלושה ימים ומסע כוכב בן שלושה ימים. בסוף חופשת הקיץ, טרום עלייתם לכיתה ט' המש"צים החדשים צועדים במהלך לילה לבן על שביל של"ח הסובב דרך בורמה ויד לשריון שבלטרון. עם שחר מוענקים להם כובע וסיכת מש"צ בטקס בו הם מתחייבים לתפקיד והופכים מפש"צים למש"צים שידריכו את גרעין הפשצ"ים הבא בבית הספר וכן ישתלבו בפעילויות הדרכה בבית הספר ובקהילה.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות