"אני מאמין שאין דרך טובה יותר

לחוש את הקשר לארץ ישראל

מאשר להלך בה לאורכה ולרוחבה

לחצות את עמקיה, להעפיל על פסגת הריה.

לסייר בשביליה- גם הנידחים ביותר.

רק כאשר אתה מסייר ברגל ברחבי הארץ,

מתבשם מנופה, ורואה במו עינייך…

את שרידיה הקדומים, ויישוביה החדשים,

אתה מרגיש את הקשר האמיתי לארץ ישראל

ואת היותך בן הארץ הזאת". (זאב וילנאי)

של"ח (שדה, לאום וחברה) וידיעת הארץ הוא מקצוע המחבר את התלמידים עם הנוף הפיזי, החי, הצומח והאנושי שמסביבנו כאן במדינת ישראל, דרך מגוון סדנאות שמסוכמות בימי שדה במרחב הקרוב אלינו.

מטרות

מטרת העל לייצר הבנה של קשרי התלות וההשפעה בין האדם לבין הנוף ולהפך.
הבנה זו מתורגמת למשמעות מעשית של הערך אחריות כערך המוביל בשל"ח. אחריות של כל אחד ואחת מאתנו על החיים שלנו במרחב הנופי של מדינת ישראל בפרט ושל העולם בכלל. 

יצירת מעורבות חברתית דרך פרויקט המשצ"ים, פרויקט הכשרת מנהיגות חברתית הייחודי לשל"ח שמתחיל מכיתה ח' ועד שנת שירות לפני הצבא למעוניינים בכך.

תחומי לימוד לפי שכבות

שכבה ח': 1ש"ש + 2 ימי סיור לכיתה למחצית ובנוסף למסע השנתי נקיים גם גיחה בת יומיים במחנה לטרון.

שכבה ט': 1 ש"ש + יום סיור לכיתה למחצית ובנוסף מסע שנתי של שלושה ימים לגליל העליון.

נושאי הסדנאות שילמדו:

שכבה ח'

ידיעת הארץ: נכיר ונלמד את מפת ארץ ישראל.

מיומנויות הגיחה: שיעורי שדאות בפארק הסמוך וגיחה במחנה של"ח בלטרון כאשר העיקרון המנחה הוא שלכל תלמיד תפקיד.

מכלול נופאדם: נלמד את שפת השל"ח הייחודית על הקשר בין 3 רבדי הנוף והיות האדם גורם מכריע ומשפיע בנוף ועל כן אחריותו הנגזרת מכך, סיור בפארק שוהם.

ההר כערש האומה: ההיסטוריה היהודית שלנו באזור ההר, חקלאות ההר, מקושי להזדמנות חלק 1, סיור בתל חדיד.

הבקע כגבול שלום: לקראת המסע השנתי למדבר יהודה נלמד על השבר הסורי אפריקאי, תופעה גיאולוגית רבת השפעה על הנוף הארץ ישראלי. נכיר את הגבול שעובר ביננו ובין ירדן ועל פתרונות השלום שמאפשר לנו המרחב הנופי המשותף. במהלך המסע יתנסו התלמידים בהדרכה.

המהפך הציוני במישור החוף: ההיסטוריה של הציונות, השפעת הנוף על הפיתוח העירוני, מקושי להזדמנות חלק 2, סיור מיפו לתל אביב.

דרכי הערכה

60% משימות בשטח (ימי שדה, מסע שנתי, גיחה).

20% מבדקים על החומר הנלמד בכתה.

20% הערכת מורה.

 

שכבה ט'

מסע משמעותי: בניית המסע השנתי לגליל העליון כולל מנהלות והדרכות.

מפגש תרבויות: הכרות עם המגוון התרבותי של אוכלוסיית הארץ שנוצרת גם במפגש הנוף הייחודי בארץ ישראל כארץ המשמשת גשר בין יבשות. סיור לימודי ברמלה, עיר מעורבת עם היסטוריה ארוכת שנים.

מיומנויות הניווט: שיעורי ניווט שטח, קריאת מפה טופוגרפית, מציאת נ.צ. ועוד. תרגול במשימת ניווט קבוצתי ביער שוהם.

ארכיאולוגיה: לוח התקופות, ממצאים ארכיאולוגיים וסיפורי מקומות את הסדנא נסכם בעבודת חקר ביישוב.

דרכי הערכה

50% משימות בשטח (ימי שדה, מסע שנתי, גיחה).

30% מבדקים על החומר הנלמד בכתה.

20% הערכת מורה.

הגדרות כלליות כניסה למערכת