"בראשית היה הסיפור והסיפור היה בראשית".

הספרות היא אומנות מילולית, המעצבת את תכניה בלשון פיגורטיבית ובסמלים.

הספרות מעודדת הרחבת אופקים תרבותיים ופיתוח הדמיון, מעוררת סקרנות ויצירתיות, מציגה סוגיות ערכיות ומוסריות, משפרת את מיומנות הקריאה והכתיבה, חושפת משלבים לשוניים ומעשירה את אוצר המילים.

מטרות

להעניק לתלמידים באמצעות הוראתן של יצירות ספרותיות חוויות רגשיות, הקשורות לעולמם כמתבגרים, ולאפשר להם היכרות עם מגוון דמויות ומצבים מתקופות וממרחבי תרבות שונים.

לאפשר לתלמידים היכרות עם ערכי התרבות היהודית והתרבות הכלל-עולמית שמצאו ביטויים ביצירות ספרותיות.

לסייע לתלמידים לשפר את דרכי הבעתם בכתב ובעל-פה ועידוד כתיבה עצמית.

לחשוף את התלמידים למגוון של דרכי ביטוי (יצירתיות), ספרותיות ואמצעים אומנותיים ספרותיים כדי לאפשר להם הבנה מעמיקה יותר של יצירות ספרותיות.

עידוד הקריאה והארת האפשרות להתבוננות בין תחומית בספרות בזיקה לתחומי ידע ואומנות אחרים.

נושאי הלימוד

שכבה ז'

היכרות עם הסופר ש"י עגנון וסיפורי עם אומנותיים שכתב. בלדה ספרותית ובלדה עממית סקוטית תוך התייחסות למאפייני הבלדה ותקופה בה התפתחה. אני, חברה וחברות בסיפור הקצר. עידוד הקריאה קריאה מונחית: "קשה לי ללמוד"/ גלילה רון פדר, "רוץ ילד, רוץ"/ אורי אורלב.

שכבה ח'

היכרות עם היוצר ח"נ ביאליק ,שירי עם וסיפור עממי מודרני בנושא אהבה וזוגיות. כיבוד השונות, יחסי הורים וילדים והאדם וזולתו בסיפור קצר עברי ומתורגם. עידוד הקריאה – קריאה מונחית: "קלקידן"/ דורית אורגד

שכבה ט'

חשיפה לעולם המחזה, ההומור, הדרמה והתיאטרון במחזה "הקמצן"/ מולייר. "אני" בחברה ובמשפחה בסיפור הקצר. היכרות עם המשוררת רחל ומבחר משיריה. עידוד הקריאה – קריאה מונחית: שם הספר –"פלא"/ר"ג פלאסיו.

דרכי הערכה

שכבה ז '

40% מבחן

30% הערכה חלופית

20% מטלות הגשה כיתתיות

10% הערכת מורה

שכבה ח'

45% מבחן

30% הערכה חלופית

15% בוחן

10% הערכת מורה

שכבה ט'

50% מבחן

30% הערכה חלופית

10% בוחן

10% הערכת מורה

הגדרות כלליות כניסה למערכת