ערבית

السلام عليكم وعليكم السلام- סלאם עליכום ועליכום (אל)סלאם (שלום עליכם ועליכם השלום)

רציונל:

במדינת ישראל השפה הערבית, אחת משתי השפות הרשמיות במדינה, היא שפת האם של כחמישית מאזרחי מדינת ישראל ושפתן של המדינות השכנות לנו, ומכאן נודעת לה חשיבות רבה- הן ככלי להבנת המציאות המזרח-תיכונית, שישראל היא חלק ממנה, והן כגשר להכרת התרבות וההיסטוריה של עמי המזרח התיכון.

מסיבות אלו ברורה חשיבות לימוד השפה הערבית בבתי-הספר העבריים במדינת ישראל.

מטרות העל של הוראת הערבית בחטיבות הביניים הן:

לפתח אצל התלמיד יכולת בסיסית להאזין לטקסט בשפה הערבית (האזנה), לנהל עליו שיחה (דיבור), לקרוא אותו (קריאה) ולכתוב חלק מאוצר המילים (כתיבה).

להקנות לתלמיד ידע מקיף בכל סימני הכתב הערבי, באוצר המילים ומבנים לשוניים בסיסיים, אשר יאפשרו לו שימוש בשפה החל משלבי הלימוד הראשונים.

להעשיר את הידע של התלמידים בנושא התרבות הערבית בכלל וערביי ישראל בפרט, ובכך לפתח את הבנתם, לעודד פתיחות ויכולת התבוננות בתרבות זרה.

לפתח מוטיבציה אצל התלמיד ולקרבו לשפה ולתרבות.

מבנה השיעורים:

מקצוע הערבית יילמד במתכונת של 3 שעות שבועיות.

תכנים:

על-פי תכנית הלימודים של משרד החינוך ובשילוב השפה המדוברת בכל שיעור:

שכבה ז’

רכישת הא-ב הערבי- אוצר מילים שימושי וקריאת טקסטים.

נושאים דקדוקיים בסיסיים.

נושאים תרבותיים

היכרות עם הערבית המדוברת

שכבה ח’

חזרה על האותיות ואוצר מילים בסיסי.

הכרת ג’אנרים תרבותיים סיפורי עם, מוסיקה, כותבים ערביים וקטעי הסבר על מושגים ערביים או מקומות בעלי זיקה לתרבות הערבית.

המשך הרחבת הנושאים הדקדוקיים

המשך חשיפה לערבית המדוברת.

שכבה ט’

התמקדות בטקסטים עיתונאיים והכרת טקסטים מדעיים על אישים ומקומות.

המשך העמקה בנושאים דקדוקיים ובשפה המדוברת.

נושאים במזרח תיכון.

תלמידים בעלי המלצה להתאמות

בשכבת ח' ובשכבת ט' – ילמדו את אותם חומרי הלימוד, אך בתעתיק לעברית.

דרכי הערכה:

הקריטריונים להערכה מגוונים ומטרתם לתרגל את התלמידים הן בדיבור, קריאה וכתיבה והן בסגנונות למידה שונים. בכך, יועמק הידע בשפה ויינתנו לתלמידים מספר הזדמנויות לשיפור. רוב העבודה תתבצע בכיתה כדי לאפשר לתלמידים להיעזר במורה.

חלוקת הציון:

30% מבחן 

10% בוחן או עבודות כיתה להגשה (משתנה בין השכבות)

5% הכתבות (2-3 הכתבות במחצית- משתנה בין השכבות)

10% מבדקי קריאה 

10% מבדקי מדוברת

20% הערכה חלופית משימה מתוקשבת או בדרך יצירתית אחרת

10הערכת מורה (כולל- יחס למקצוע, השתתפות פעילה, הבאת ציוד, הכנת שעורי בית).

מרכיבי ההערכה משתנים משכבה לשכבה.

 

سنة طيبة ومباركة סנה טייבה ומובארכה שנה טובה ומבורכת .

צוות ערבית 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות